Binnenkant elektriciteitshuisje netverzwaring netcongestie Nijkerk

5 juni: Informatiemarkt Liander

Op woensdag 5 juni bent u van harte welkom om langs te komen op de informatiemarkt van netbeheerder Liander op de Heinencamp. Liander is met een pilot bezig, waarbij het stroomnet van Nijkerk voor een deel wordt uitgebreid. Daarbij is begonnen in de Campenbuurt, in combinatie met de wijkontwikkeling. Nijkerk is één van de eerste  gemeenten waar Liander is begonnen met het verzwaren van het net via een Buurtaanpak.

Kijkje in de keuken

Tijdens de informatiemarkt vertellen medewerkers van Liander en de gemeente over de plannen in de buurt. Bijvoorbeeld hoe een plek wordt gekozen, geplaatst en aangesloten. U kunt zien hoe de elektriciteitshuisjes aan elkaar verbonden zijn en het elektriciteitsnet dragen. En u kunt uiteraard vragen stellen.

• woensdag 5 juni
  • 9:00 uur – inloop
  • 9.30 uur – start programma
  • grasveld naast Heinencamp 35

Aanmelden

Bent u van plan om te komen? Laat het even vooraf weten aan Liander via www.liander.nl/campenbuurt. Dan staat er zeker weten een kop koffie of thee voor u klaar.

Waarom netverzwaring nodig is

Liander is begonnen met het uitbreiden van een deel van het stroomnet in Nijkerk. Het elektriciteitsnet verzwaren is nodig omdat we samen steeds meer stroom gebruiken. Om ons huis te verlichten en te verwarmen. Om te koken en te werken. Om elektrische apparaten te gebruiken en op te laden. We gebruiken stroom voor elektrische auto’s en fietsen. En we leveren stroom, dankzij zonnepanelen.

Het huidige elektriciteitsnet is daar eigenlijk niet op ingericht en raakt overbelast. Dat noemen we netcongestie. Hoe groter de belasting op het net, hoe groter de kans op stroomstoringen. Door het net te verzwaren proberen we dat te voorkomen.

Bij deze pilot werken Liander en de gemeente Nijkerk samen.