Zonnevelden op land beleid duurzame opwek Nijkerk

Zonneveld in Nijkerk een stap dichterbij

De gemeente wil een deel van de duurzame energie die we nodig hebben als samenleving in Nijkerk opwekken met behulp van een verzameling zonnepanelen op land. Het college is van plan om het exacte gebied waar een zonneveld mag komen binnenkort aan te wijzen. Het gaat om het gebied ten westen van de A28 ten zuiden van de Bunschoterweg.

Het proces

Het gebied dat de gemeente op het oog heeft is een uitwerking van het zoekgebied uit de omgevingsvisie Nijkerk 2040.  Voordat het college een definitief besluit neemt, gaat zij eerst in gesprek met de gemeenteraad. Daarna stelt de gemeente een definitief projectgebied vast. Er start dan een zogenaamde maatschappelijke tender. Geïnteresseerden kunnen daarbij creatieve plannen indienen voor het zonneveld.

Aandachtspunten voor het zonneveld

De gemeente neemt hiermee een belangrijke vervolgstap in de realisatie van een zonneveld. Een zonneveld komt er niet zomaar. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. De provincie Gelderland heeft in december 2023 regels opgesteld waar zonnevelden op landbouwgrond aan moeten voldoen. Deze regels moeten initiatiefnemers meenemen bij de plannen. In het zoekgebied is ook sprake van een ganzenrustgebied.

De gemeente toetst in de aanbestedingsprocedure hoe inschrijvers dit meenemen in de planontwikkeling. Ook beoordeelt de gemeente onder andere op technisch ontwerp, aandacht voor natuur, biodiversiteit, water, milieu en financiële haalbaarheid.

Lokaal eigendom en een maatschappelijke tender

Het college van de gemeente heeft beleid vastgesteld voor lokaal eigendom. Een zonneveld in Nijkerk moet daarom voor minstens 51% in lokaal eigendom komen. Dit betekent dat de opbrengsten in Nijkerk blijven. Daarom kiest de gemeente voor een maatschappelijke tender. In de aanbestedingsprocedure kan de gemeente toetsen hoe het lokaal eigendom wordt vormgegeven.

Participatie

Het nog te kiezen initiatief gaat zelf in gesprek met de omgeving van het plan. Dat een initiatiefnemer zelf met de omgeving praat past bij de gedachte van de omgevingswet die op 1 januari 2024 is ingegaan. Het participatieplan maakt onderdeel uit van de aanbesteding. De grondeigenaren in het projectgebied zijn door de gemeente op de hoogte gesteld van het voorgenomen proces.

Vervolg

De verwachting is dat de aanbesteding eind dit jaar start. In april 2025 weten we dan wie er een plan voor een zonnepark gaat ontwikkelen.