Zoeken

Hans en Patrick repareren dingen

Hans Karsmakers Patrick Burgers Repairclub Klussendienst Nijkerk 03

“Zonde om meteen iets nieuws te kopen”

Met behulp van schroevendraaiers, een accuboor, multimeter, soldeerbout en allerlei ander gereedschap verlengen Patrick Burgers van de Repairclub en Hans Karsmakers van de Klussendienst van heel wat apparaten en spullen de levensduur. Dat doen ze vrijwillig, voor iedere stadsgenoot die hun hulp daarbij kan gebruiken.

Reparaties op zaterdagen

“Als je eigenlijk alleen maar een onderdeel hoeft te vervangen, waarom zou je dan een heel nieuw ding aanschaffen?” Patrick Burgers, die in 2018 de Repairclub oprichtte, weet dat niet iedereen zich beseft dat je spullen kunt repareren. Daarom helpt hij mensen daar graag mee. Twee zaterdagen per maand checkt hij samen met andere vrijwilligers van de Repairclub of apparaten nog gefikst kunnen worden. “En we proberen het ter plaatse te repareren in de twee uur die we die zaterdagen bij elkaar zijn.”

Repairclub Nijkerk spreekuur
Het spreekuur van de Repairclub

Service van de Klussendienst

Tijdens die bijeenkomsten houdt ook de Klussendienst inloopspreekuur. De Klussendienst doet allerlei klusjes in en om het huis. Hans Karsmakers: “Een tuinhek repareren, tochtstrips plakken, een lamp vervangen, hulpmiddelen in toilet of douche monteren, een plankje ophangen, een kast repareren. Voor al dat soort kleine klusjes kunnen mensen een beroep doen op de vrijwilligers van de Klussendienst. Tijdens het spreekuur kunnen mensen langskomen om hun klusjes te bespreken en om een afspraak bij hen thuis te maken.”

Tip: liever schroeven dan plastic haakjes

Veel spullen met een mankement kunnen na een kleine ingreep vaak nog heel lang mee. “Bijna de helft van de spullen kunnen we maken,” vertelt Patrick van de Repairclub. “Eenvoudige apparaten en bijvoorbeeld verlichting repareren we vaak met succes. En op speelgoed en nostalgische spullen doen we extra ons best.”

“Op speelgoed doen we extra ons best.”

Maar helaas is niet alles te repareren. “Micro-electronica, daar kunnen we niet zoveel mee. Daarom nemen we geen laptops, mobiele telefoons, tablets en tv’s in behandeling, maar ook koffiemachines zijn lastig en meestal te tijdrovend. Als een apparaat niet met schroeven is gemaakt, maar is verlijmd of in elkaar klikt met plastic haakjes, dan wordt ook het lastig. Die krijgen we niet meer goed in elkaar.” Dat is dan ook meteen de eerste tip van de heren: koop iets dat uit- en weer in elkaar geschroefd kan worden.

Tip: doe vooronderzoek

En doe vooronderzoek. Hans: “Als ik iets nieuws moet aanschaffen, dan kijk ik altijd eerst op internet. Op de websites van de Consumentenbond, Radar of Kassa. Let daarbij ook op of er iets vermeld staat over de repareerbaarheid van een product.” Dat is een goeie tip vindt Patrick. “We zien regelmatig dat een apparaat niet lang nadat de garantie is verlopen stuk gaat. Wat vooronderzoek naar de kwaliteit van een apparaat kan je die ellende besparen.”

Tip: wat heb je écht nodig

Hans: “Bepaal vooraf welke functies je nou écht nodig hebt van een apparaat. Want hoe meer functies, hoe groter de kans dat er iets kapot gaat. En wat heb je aan functionaliteiten die je nooit gebruikt?” Patrick vult aan: “Apparaten met duizend-en-één functies inéén? Ga er maar gerust vanuit dat die nooit voor zo’n prijs duurzaam en met kwaliteit gemaakt kunnen worden.”

Tip: zijn reserveonderdelen beschikbaar?

De Repairclub en Klussendienst hebben altijd een kleine voorraad aan standaard schroeven, zekeringetjes, kroonsteentjes en ander nuttig materiaal bij zich. Mochten er onderdelen nodig zijn zoals steunen voor een toilet, dan kan de Klussendienst de klant vaak helpen door het samen te gaan kopen. Maar soms moet er een onderdeel los worden besteld. Patrick van de Repairclub: “Onze reparateurs helpen mee met zoeken naar wat iemand nodig heeft en moet bestellen. Wanneer de klant het in huis heeft, dan kan hij of zij terugkomen en knappen we het apparaat alsnog op.”

“Onderdelen kunnen uitdaging zijn”

Helaas zijn er best veel onderdelen van apparaten niet los verkrijgbaar. “Heel vervelend,” vindt Patrick. “Want daardoor is een simpele reparatie regelmatig toch niet mogelijk. De beschikbaarheid bepaalt mede het succes van onze reparaties.”

Standaard onderdelen

Dat gebrek aan beschikbare onderdelen is dan ook een grote ergernis van hem. “Producenten willen zoveel mogelijk producten verkopen. Ze willen dat wij als consument meer, meer, meer kopen. Zij hebben geen dus baat bij het aanbieden van losse onderdelen. Ze verdienen veel meer als iemand een heel nieuw product aanschaft. Dat zit me dwars. Net als veel van de gasten die we ontvangen, ben ook ik gehecht aan mijn spullen. Het kan zoveel langer mee. Weggooien vind ik zonde en is vaak onnodig”.

Repairclub Nijkerk Patrick Burgers

Tip: kies voor fabrikant die repareren ondersteunt

Hij pleit dan ook voor een verplichting van standaardisatie voor producenten. Hans voegt toe: “Dat gebeurt nog veel te weinig. Maar het is wel mogelijk, ook Europees. Zoals standaardafmetingen en uitwisselbaarheid van componenten, schroeven, batterijen et cetera. Die zijn daardoor makkelijk bij te bestellen en te vervangen. Dat zou vaker moeten kunnen.” Zijn tip: kies voor een fabrikant die repareerbaarheid ondersteunt.

Tip: laat internet je helpen

Beide heren hebben een technische achtergrond, waardoor ze handig zijn met repareren. Maar ook zij en hun collega’s weten niet alles. Regelmatig raadplegen ze instructievideo’s en websites. Of het nu gaat om het vastzetten van een hekje of het openschroeven van een stofzuiger, er zijn steeds meer handleidingen en instructiefilmpjes te vinden. Hans: “Ik kijk regelmatig op YouTube of het kennisplatform IFIXIT.”

“Liever levensduur verlengen dan vervangen”

Kijken en leren

Patrick: “We vragen de bezoekers van onze bijeenkomst om mee te kijken wanneer we aan de slag gaan. Sowieso horen we graag eerst hoe het apparaat vermoedelijk kapot is gegaan. Want dat geeft aanwijzingen over de oorzaak en de kans op reparatie. En het heeft een educatief element. Als ze zien wat we doen, kunnen ze het de volgende keer misschien zelf. Zodat ze op die manier steeds meer spullen langer gebruiken, in plaats van vervangen of weggooien.”

Hulp bij klusjes

lamp repareren klusje in huis

De hulp die de Klussendienst biedt met kleine klusjes in en om huis wordt erg gewaardeerd. Hans vertelt: “Onze klanten zijn vaak wat ouder, hebben zelf niet de conditie om iets te doen of hebben niemand in de buurt die ze even kan helpen. Die zijn ons erg dankbaar wanneer ze dankzij onze hulp langer zelfstandig blijven wonen.”

De Klussendienst helpt vooral met klusjes waar de commerciële wereld niet voor langskomt legt Hans uit. “Die willen alleen grote klussen.

En komen niet voor een lekkende kraan, het vastzetten van de omgewaaide schutting, het ophangen van gordijnen, het monteren van een armleuning, het repareren van de deurbel of het voorkomen van tocht. Terwijl mensen daar wel heel erg mee zijn geholpen. Daarom doen we het graag.”

Werkwijze Klussendienst

Hans: “Mensen kunnen bij ons aankloppen door naar het inloopspreekuur te komen of door te bellen of mailen. Als het nodig is komt er vooraf iemand van ons langs om de klus goed in te schatten. En om te kijken welke materialen en gereedschappen nodig zijn. In overleg wordt dan een afspraak gemaakt om de klus uit te voeren.”

“Mensen zijn er erg mee geholpen”

Vrijwillige bijdrage

Er hangt geen vast prijskaartje aan de service van de Repairclub en de Klussendienst. Iedereen wordt geholpen. De Repairclub: “Een bijdrage wordt gewaardeerd. We zijn dankbaar voor iedere gift die we krijgen. Daarmee kunnen we onze club voortzetten”.
Bij de Klussendienst wordt per klus een bescheiden tarief afgesproken. “De opbrengsten worden gebruikt voor onze onkosten en het aanschaffen van gereedschap, schroeven en andere basisonderdelen. We hoeven er verder geen geld aan te verdienen. We willen vooral helpen.”

Bijeenkomst Repairclub en Inloopspreekuur Klussendienst

Kunt u ook de hulp van Hans, Patrick en hun mede-vrijwilligers gebruiken? Kom dan naar een bijeenkomst van de Repairclub en het inloopspreekuur van de Klussendienst.

Elke 1e zaterdag van de maand

  • Bibliotheek Nijkerk
  • Frieswijkstraat 99, Nijkerk
  • 10.00-12.00 uur

Elke 3e zaterdag van de maand

  • Dorpshuis De Stuw
  • De Brink 10, Hoevelaken
  • 14.00-16.00 uur

Of neem contact op via:

Klussendienst

Repairclub

Ga naar de inhoud