Het project van Dolph en zijn VvE

Duurzame Nijkerker Dolph VvE samenwerking klimaat project

“Ik wilde de natuur meer kans geven”

Dolph Horsting woont in een appartementencomplex in Groot-Corlaer. Een stenen gebouw met 16 wooneenheden. Voor de deur liggen parkeerplekken en paden. Veel steen dus. Iets teveel, vond Dolph. Er was best ruimte om een deel van die stenen te vervangen voor planten. Daarom zocht hij contact met de gemeente. En ging in gesprek met de bewoners van zijn Vereniging van Eigenaren (VvE). En met succes.

Planten langs de gevel en regenwater

Want het pand is inmiddels opgesierd met twee mooie geveltuinen. En aan de zijkant, verstopt achter en onder begroeiing, ligt een tank die 1000 liter regenwater opvangt. Zodat er altijd water is om aan de planten te geven.

Van straatstenen naar meer groen

Ooit was Dolph een stadsjongen, gewend aan gebouwen en straatstenen. Maar toen hij later in een groene omgeving terecht kwam, zag hoe planten uit de grond groeien en echte aarde in zijn handen had gevoeld, ontstond er een liefde voor de natuur. Dolph startte het project in Nijkerk omdat hij op de plek waar hij woont de natuur meer ruimte wilde geven.

Duurzame Nijkerker Dolph tank opslag regenwater project VvE

“Na een telefoontje werd gemeente sparringpartner”

Inspiratie dankzij Klimaatkamer

“Ik had al eens contact gehad met Steven van de gemeente over een ander plan. Ik besloot hem weer eens te bellen. Hij adviseerde me langs te gaan bij de Klimaatkamer. Daar ben ik toen maar eens een babbeltje gaan maken.” In de Klimaatkamer vertelde een adviseur hem over de tuintegel-inruilactie. En dat inspireerde Dolph. “Ik dacht: dit ga ik proberen bij de flat.”

Sparren met de gemeente

Het hebben van een goed idee is één ding. Maar je wilt ook dat het daadwerkelijk tot uitvoering komt. “Bij de tuintegel-inruilactie mag je tot 10 vierkante meter aan tegels inleveren. Wij hadden veel meer. Daarom heb ik maar weer even gebeld naar de gemeente. Om even te sparren.” Steven had een beter idee. Dolph: “Ik kom wel even langs, zei hij. En dan neem ik één van de Regenwateradviseurs van gemeente Nijkerk mee.”

“Gratis advies van Regenwateradviseur, een dame met verstand van zaken”

Advies van Regenwateradviseur

“Nou, die dame had verstand van zaken,” vertelt Dolph enthousiast. “Ze legde uit hoe je een geveltuin natuurvriendelijk kunt aanleggen. Op een biologische, inheemse manier. Want die planten groeien het beste in dit klimaat. Ze heeft een overzicht gegeven van planten die goed tegen wind kunnen en graag groeien in de schaduw en halfschaduw. Ze raadde aan om het zand dat er lag te vervangen voor wormengrond. En ze dacht mee over hoe we regenwater konden opvangen. Want planten drinken echt het allerliefst regenwater. Veel liever dan kraanwater, weet ik nu.”

Van idee naar plan van aanpak

En zo kreeg het plan steeds meer vorm. Wormengrond om de bodem vruchtbaar te maken. Een tank om regenwater vanaf het dak op te vangen. Een overloopsysteem voor als de tank vol is. Een pomp met motortje om het water uit de tank op te pompen. En natuurlijk de juiste planten. Dolph ging in overleg met zijn VvE. Dat gesprek ging over het uitvoeren van het plan en over geld.

“We werden gesponsord door de gemeente en een bank”

De kosten? Spierkracht

Het advies van de Regenwateradviseur was gratis. De kosten om alles aan te leggen: 1500 euro. De uiteindelijke kosten voor de VvE? Dolph: “Niks! We werden namelijk gesponsord door de gemeente en door de Rabobank. En doordat we met een deel van de bewoners de werkzaamheden zelf uitvoerden, speelden we quitte.”

Samen kom je verder

Dolph kijkt met veel plezier terug op het project. “Het was een heel karwei. Met name het uitgraven van het zand. De nieuwe grond hebben we ook zelf in het gat geschept. En een deel van de tegels hebben we opnieuw gebruikt als border, zodat de aarde niet wegspoelt bij regen. Dat was allemaal behoorlijk zwaar werk.”
Maar het leverde ook wat op. “Het gaf ons ook een gevoel van saamhorigheid. En we hebben nu mooie planten voor de deur. Plus een systeem om ze regenwater te geven!”

Duurzame Nijkerker Dolph geveltuin hergebruik tegels VvE project

“Als mens kunnen we prachtige dingen maken”

Groen geluk

Vanuit zijn appartement heeft Dolph een prachtig uitzicht. Op woeste wolkenluchten, kalme bomen, waterkanten, het plein De Bogen. En alle reuring in de wijk zoals fietsende scholieren, spelende kinderen, wandelaars en mensen die hun hond uitlaten. Dat het zo groen is geeft hem een groot gevoel van geluk.

De liefde die deze stadsjongen vond voor de natuur is een drijfveer die niet meer weg gaat. “Laatst is dat plein daar verbouwd. Met veel groen en water. Wij als mens kunnen prachtige dingen maken.” Daarom vindt hij: “We kunnen en moeten een andere wereld scheppen. Voor onze kinderen en kleinkinderen. Wij mensen hebben macht, omdat we een verstand hebben. Maar we moeten wel blijven nadenken. Zodat er ruimte blijft voor mens, dier én planten.”